vrijdag 11 november 2011

Toekomst over watertransport

‘We voelen ons jonge pioniers', zei directeur Thecla Bodewes van de bijna 200-jarige Bodewes Shipyards in het Overijsselse Hasselt dinsdagochtend bij de opening van Europort 2011 in Ahoy Rotterdam. Zij opende de uitverkochte vakbeurs samen met Bernard Meyer, directeur van de nog oudere Meyer Werft in Papenburg. Aan hun openingstoespraken ging een spetterende film ‘Odyssey 2041' over scheepvaart in de toekomst vooraf.
Maritieme officials maakten dinsdag na de officiële opening een rondgang over de beurs. Uiteraard stonden ze stil bij  studentenproject  ‘Schip van de Toekomst’ van de Proeftuin Maritieme Innovatie. (Foto Dirk van der Meulen)

'
Maritieme officials maakten dinsdag na de officiële opening een rondgang over de beurs. Uiteraard stonden ze stil bij studentenproject ‘Schip van de Toekomst’ van de Proeftuin Maritieme Innovatie. (Foto Dirk van der Meulen)
Innovatie is volgens Bodewes een sleutel naar die toekomst. ‘Alle bedrijven moeten mee met de laatste ontwikkelingen. Innovatie en het bouwen van complexe schepen vormen de kern van de Nederlandse scheepsbouwsector.' Bodewes heeft het volste vertrouwen in de toekomst van vervoer over water en daarmee van haar bedrijf en de hele sector in Nederland. Met trots presenteerde ze in de openingsceremonie van Europort haar ideeën (‘green solutions') over vergroening.
Bodewes ontwikkelde, samen met innovatiepartners Alewijnse Marine Systems en Marine Service Noord, een Amsterdamse rondvaartboot met brandstofcelaandrijving. Door de waterstoftechnologie vaart de boot volledig emissievrij. Verder leverde Bodewes samen met D&A Electric de dieselelektrische voortstuwing van de binnenvaarttanker Copenhagen en het passagiersschip Paris Etoile, met bewezen brandstofbesparingen van 30 tot 35%. De techniek wordt ook toegepast in nieuw te bouwen zee-rivierschepen, kondigde werfdirecteur Bodewes aan.
‘Incentive schema's' als Green Award dragen volgens haar bij aan de ontwikkeling van ‘quality shipping'. ‘Green Award helpt een marktmechanisme op gang met een voorkeur van opdrachtgevers voor kwaliteitsschepen en haalt substandaardschepen uit de markt', aldus Bodewes. Ze gaat volledig voor minder emissie ten behoeve van een groen en schoon milieu, maar voor de winst uit brandstofbesparing, veiligheid en efficiency.
Vooruitkijken
Haar Duitse collega-werfdirecteur Bernard Meyer straalde minstens zoveel vertrouwen uit in de toekomst. ‘Dertig jaar vooruit kijken is volgens hem niet overdreven. ‘We zijn al eeuwen bezig grip te krijgen op onze toekomst. De Meyer Werft bestaat al meer dan 200 jaar en de Europese scheepsbouworganisatie CESA viert volgend jaar ook al haar 75-jarig bestaan.'
Directeur Meyer verwees naar de sterke groei van economieën in Azië en met name China. ‘China's kracht is de lange planningshorizon van tientallen jaren. In ons familiebedrijf zien we kwartaalrapportages en aandeelhouderswaarde op de korte termijn ook niet als ideaal voor een sector als de scheepsbouw.'
Meyer dook in de megatrends op wereldschaal, die de scheepsbouw aanjagen en perspectief bieden: bevolkingsgroei, duurder wordende fossiele brandstoffen en klimaatverandering. ‘Europa kan leren van Azië hoe je een lange-termijnstrategie ontwikkelt en ten uitvoer brengt. China stelde zich in 2005 als doel in 2015 de grootste scheepsbouwnatie ter wereld te zijn. Het is ze afgelopen jaar gelukt. Ze willen ook meer scheepsuitrusting in eigen land bouwen en het brandstofverbruik op eigen schepen tenminste halveren. Ook dat gaat ze lukken. Daar ligt een uitdaging voor de maritieme industrie in Europa. We hebben een fantastische basis voor succes. Uitstekende bedrijven, creatieve mensen, de beste opleidingen en onderzoeksinstituten. Maar we moeten zorgen dat we voldoende kritische massa houden, blijven investeren in training en jonge mensen de fascinatie voor scheepsbouw bijbrengen.' (DvdM)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten